Paragony fiskalne na stałe weszły do standardów obsługi klientów we wszystkich praktycznie punktach o charakterze usługowym. Zaliczyć do nich można sklepy, lokale rozrywkowe, salony fryzjerskie, kosmetyczne, restauracje, itp. Niegdysiejsza forma rozliczania ręcznego nie jest już praktycznie stosowana. Czy jest to z korzyścią dla przedsiębiorców oraz ich klientów? Patrzeć można na to różnorodnie. Wydaje się jednak, że korzyści są wyraźnie dostrzegalne. Spis tych podstawowych korzyści powinien uzasadnić tezę.
Drukarki fiskalne i drukowane przez nie paragony przede wszystkim przynoszą bardzo duże korzyści przedsiębiorcom. Przyspieszają obsługiwanie poszczególnych klientów, pozwalają na automatyczne rozliczanie się z dokonanych przez nich zakupów lub innego rodzaju usług, ponadto pozwalają na automatyczne prowadzenie inwentaryzacji: każdy produkt lub usługa nabyta przez klienta jest rejestrowana. Pozwala to na zaoszczędzenie czasu w dalszych czynnościach, polegających na podliczaniu sklepowego towaru.
Drukarki fiskalne to także korzyści dla klientów. Wspomniana szybkość rozliczania jest korzystna dla obu strony: klient poświęca mniej czasu na rozliczenia czy dokonywanie płatności za zakupy. Ponadto zyskuje pewność, że jest rozliczany prawidłowo i uczciwie: drukarki fiskalne naliczają towary i usługi wedle stawek przyjętych w danej firmie.
Z użytkowania drukarek fiskalnych wynikają także pewne minusy. Największym jest całkowite uzależnienie funkcjonowania lokalu od urządzeń elektronicznych. W takiej sytuacji awaria prądu powoduje znaczne problemy dla lokalu, zaś dla klientów oznacza wyraźnie wydłużony czas korzystania z usługi, lub konieczność całkowitej rezygnacji. Przy rozliczaniu tradycyjnym, za pomocą długopisu i kartki, awaria prądu nie jest aż tak absorbująca, choć oczywiście również sprawia pewne problemy.
Jak jednak widać, paragony fiskalne przynoszą znacznie więcej korzyści aniżeli problemów. Z tego powodu trafnym wydaje się być decyzja o ich obligatoryjnym stosowaniu przez wszystkie lokale usługowe oraz wielu innych przedsiębiorców wykonujących usługi dla klientów.