Obecnie bardzo ważną rolę w marketingu pełnią gadżety, zwane na potrzeby marketingu reklamowymi. Są to najróżniejsze przedmioty, często codziennego użytku, które charakteryzują się interesującym wyglądem, do tego też odznaczają się wieloma innymi cechami, dzięki którym skutecznie przyciągają uwagę potencjalnych klientów firm. Jest to właśnie ich rola w promocji. Oczywiście liczy się, w jaki sposób owe gadżety są dystrybuowane – kwestia emisji i docierania z reklamą do potencjalnych klientów jest tutaj podstawowa, tym bardziej, że pojawia się owych gadżetów na rynku coraz więcej. Jednym z najlepszych pomysłów na dystrybucję gadżetów reklamowych może być rozdawanie przechodniom.
Rozdawanie przechodniom służy pozyskiwaniu klientów spośród przypadkowo napotkanych osób. Odbywa się to w miejscach, gdzie tych ludzi jest maksymalnie dużo – wówczas efektywność takich działań jest większa. W działaniach tych chodzi przecież o to, by pozyskać maksymalnie dużo nowych klientów, a żeby ich pozyskać, trzeba najpierw ich spotkać i wręczyć im prezent, czyli gadżety reklamowe.
Jak konkretnie to wygląda? Otóż stoisko firmy, ustawione w konkretnym, jak wspomniano, ruchliwym miejscu, jest obsługiwane przez pracowników danej firmy albo też osoby z firmy wynajętej, jak agencja reklamowa. Rolą tych osób jest podchodzenie do przypadkowo napotkanych przechodniów i wręczanie im podarunków. Gadżety reklamowe doskonale nadają się na podarunek, stąd też prawie każdy je chętnie przyjmuje. Oczywiście do gadżetu można dołączyć materiały informacyjne, dzięki którym osoba obdarowana wie, od jakiej firmy otrzymuje prezent i co dana firma ma do zaoferowania. Oferta firmy będzie dla takich osób automatycznie ciekawsza.
Warto jeszcze dodać, że gadżety reklamowe są rozdawane w takich miejscach, jak centra miast, w tym główne ulice i skrzyżowania (bardzo popularne miejsce rozdawania gadżetów), ponadto też okolice punktów komunikacyjnych, jak przystanki autobusowe, czy np. metro (w Warszawie). Rzecz jasna mogą to też być parki, centra handlowe i wiele innych lokalizacji.